גם אם אין לכם שום רקע בתכנון עירוני, קשה שלא לשים לב שהמפה של ברצלונה מציגה תבנית דמוית רשת מושלמת של הרחובות שלה. ערים חדשות יחסית כמו ניו יורק מפורסמות בזכות הבלוקים המרובעים שהונדסו בקפידה. אך העיצוב המרובע הזה הוא די לא צפוי בעיר עתיקה כמו ברצלונה.
איך זה קרה? מתי זה קרה? מי הגה את הרעיון והאם הוא טוב לנו? הנה הסיפור כולו:
היציאה מהחומות
מי שהיה פה לפני כמה אלפי שנים יעיד שברצלונה לא תמיד הייתה כל כך מסודרת וברורה. למעשה, היא הייתה מבוך של רחובות היוצאים זה מזה לכל כיוון בלי קשר להגבלה או ניצבות. העיר העתיקה בנויה ככה. סימטאות עתיקות וסבוכות, שזה גם סוד הקסם שלהן.
כמו הרבה ערים עתיקות, הרחובות הראשונים של ברצלונה היו מסודרים באקראי – בתים פשוט נבנו והתושבים היו צריכים למצוא דרך לעקוף אותם. יתרה מכך, ברצלונה הייתה עיר מוקפת חומה ממש עד המאה ה-19. בשלב כלשהו, גידול האוכלוסייה גרם לצורך לצאת במהירות מגבולות חומותיה העתיקות; באותה תקופה, לברצלונה הייתה צפיפות אוכלוסין כפולה מזו של פריז.
היצירתיות שבאדרכילות
מול האתגר של מציאת פתרון לצפיפות ותנאי החיים ההולכים וגוברים בברצלונה, אדריכל קטלוני אחד הגה רעיון חדש. אידפון סרדה, Ildefons Cerdà, שמו. הוא הציע לאחד את העיר העתיקה של ברצלונה עם מספר ערים וכפרים קטנים יותר שהקיפו אותה, כמו גראסיה וסריה.
יתרה מכך, על מנת לעצב את ההרחבה הזו של העיר – אישמפלה היא המילה הקטלאנית להרחבה – יצא Cerdà לחקור את הדרך שבה חיו התושבים במרחב העירוני המקיף אותם. הוא שם לב לדברים כמו אוויר צח, שטחים ירוקים, דרכי תחבורה וקרבה לשווקים. הוא עסק במה שמכונה היום "תכנון עירוני". צורת חשיבה זו הייתה מהפכנית בזמנו וההצעה של Cerdà זכתה ללעג על ידי רבים.
למה אתה כל כך מרובע?
לאחר לימוד קפדני של העיר ותושביה, Cerdà הציע לבנות את ה-Eixample כתבנית רשת קפדנית של בלוקים בגודל שווה. מספר רחובות ארוכים ורחבים חוצים את הגושים על מנת להקל על התחבורה והניווט. בנוסף, כל אחד מהבלוקים יוצר מתומן, עם פינות משופשפות שנותנות את הרושם שהם 'חתוכים'.
לדברי Cerdà, פרט זה יספק זרימת אוויר גדולה יותר ברחובות, ראות גבוהה יותר סביב הפינות ויאפשר לרכבות החשמליות לעשות פניות ימינה או שמאלה בקלות. הבלוקים היו גם כולם מכוונים לכיוון NW-SE כדי להבטיח שכל בית יקבל מספיק אור טבעי בכל יום.
סופר בלוקים – המשך התכנון העירוני העכשווי
אחד המאפיינים האחרים של העיצוב החלוצי של Cerdà היה מתן שטחים ירוקים במרכז כל אחד מהבלוקים. גנים אלו נועדו לספק מרחבי בילוי לתושבים ומקום ליהנות מהאוויר החיצוני הרחק מהכבישים. למרות שרבים מהפטיו הפנימיים הללו שימשו מאז למטרות בנייה אחרות, הדאגה של Cerdà לשטחים ירוקים היא זו שמעניינת שוב את המועצה המקומית של ברצלונה.
למעשה, בימים אלו מועצת העיר של ברצלונה שוקדת על תוכניתה ליצור 'סופר בלוק': קבוצה של תשעה בלוקים קיימים שביניהם תוגבל התנועה לטובת שטחים להולכי רגל ושטחים ירוקים. התכנית כבר מראה את תוצאותיה ורבים מהסופר בלוקים האלה שוקקי חיים. הילדים משחקים בהם, המבוגרים שותים את הבירה שלהם והצעירים מתגודדים. למען האמת גם הזקנים מתגודדים.
המטרה היא להוריד את זיהום האוויר, להגדיל את השטחים הירוקים, להקטין תנועת מכוניות, לעודד תחבורה ציבורית ולתת לתושבים מקומות נוספים למפגש בלתי אמצעי בחיים היומיומיים.
הנה קישורים מעניינים לתכנית הפרויקט:
https://www.barcelona.cat/pla-superilla-barcelona/en#transformacions